Imorgon, imorgon är dagen då det smäller. Imorgon, imorgon är dagen då min frihet begränsas. Imorgon, imorgon är dagen då jag får en ny vän. Imorgon, imorgon är dagen då jag får en ny arbetskamrat. Imorgon, imorgon är dagen då jag får börja göra extra mycket plats i sängen. Imorgon, imorgon är dagen på mitt nya liv.

Ja, som ni förstår så hämtar jag B imorgon. Så efter imorgon så är det en helt ny era som påbörjas! Tycker ni att jag förstorar det något? Må så vara, men det är så det är och känns! Första veckan ska vi, som jag sagt tusen gånger redan, ta det lugnt. Utforska lite nya ställen, utforska varandra, ta en fika på stan med arbetskollegor, testa pipan och ösa på med lite godisbelöning. Jag har faktiskt inte ens köpt in dummys ännu, just för att jag inte vill förivra mig i apporteringen och börja med alltför mycket på en gång, utan ge B en chans att vänja sig vid att nu är det jag och vi som gäller. Annars finns risken att jag, som sagt, påbörjar saker alldeles för snabbt!

Men tanken är då att vi ska traska i skogen, öva inkallning och att hon verkligen kommer in till mig när hon är lös. Samt lite kontaktövningar; det lönar sig att ta kontakt med mig, komma in spontant samt hålla sig i närheten av mig. Möjligtvis är det inte alltför svåra uppgifter men jag tror det tar mentalt på henne ändå att flyttas till ett nytt ställe med en ny person, så det är där vi kommer starta vår resa. I början kommer jag även belöna med en massa gottigheter för att sen, när jag tar det vidare, belöna med dummy som såklart är den ultimata belöningen för en apportör. Väl hemma så tänker jag att jag skall påbörja att klicka in henne, rejält. Bara ta fokus på att klicka in i två omgångar för att den tredje gången utöka till ögonkontakt plus klick.

Med klicker känner jag att det kan jag börja med i hyfsad tid för en mental stimulering innan apporteringen kommer igång. Då kan vi hitta på saker hemma; behövliga saker så som att gå bakom, framför, kanske fot på höger sida men även lite mindre behövliga saker så som cirkuskonster så att säga. Men räds ej, jag kommer inte hålla igång hela tiden, vi ska ta det lugnt hemma och gosa med varandra, låta henne utforska hemmet och välja vilken plats hon vill ha (jag håller tummen att det är i mitt knä!) och sådant lugnt som är mysigt och behövligt. Jag tror hon har tränats väldigt mycket, och ofta, så därför skall jag öva än mer på att ta det lugnt hemma och vila. Visserligen är det ju en labbe; en arbetsmyra och en latmask. Därav inte så stora nervositeter på om hon kommer kunna ta det lugnt, för gos nekar ju ingen labrador!

Vad mer då? Vi ska ju åka buss och tåg hem, så även det är ju lite nervöst. Vad gör jag om hon är helt förtvivlad? Ja.. Antagligen ingenting, kör på som vanligt och är obrydd. Åsas ord ekar; är du lugn är B lugn. Men det kan vara bra att vi tränar lite innan så hon är trött och kan ta det lugnt på buss och tåg utan att vara uppe i varv, så känner jag. Men visst blir det spännande att se hur det går, så kan man bara hoppas på det bästa. Går allting bra så tror jag att jag åker och hälsar på mor och far i Enköping, men är det så att hon verkligen är obekväm och förtvivlad på tåg så avvaktar jag och tar det en annan gång när hon är mer säker på mig. Men jag har stora förhoppningar, faktiskt!

Ja nä, jag vet inte vad mer. Jag vill göra massor med henne men jag ska helt enkelt sansa mig. Vi kanske traskar ned på stan och är bland folk för lite störnings, -och miljöträning. Vi kanske sätter oss på ett utefik och bara tar det lugnt. Vi traskar lite i skogen. Vi följer med ut med jakt-S på rådjurskoll och rådjursjakt. Hon får nog följa med till skjutbanan när jag ska börja övningsskjuta. För påtal om det så har jag klarat teoriprovet och nu återstår all skjutning kvar, nervöst och spännande det med! Snart är det råbocksjakt och då följer vi med som motiverande stöd! Om B kan vara tyst så får hon följa med, enligt jakt-S, men det skall hon nog klara av! (Hehe, skall...)  Så det finns ju saker att hitta på som inte innefattar för mycket på en gång, det känns bra!

Men nu skall jag... göra någonting.. Jag vet inte ens själv! Denna dagen kommer gå så långsamt inför just morgondagen men man får väl kanske gå ut i solen och försöka njuta. Vanligtvis hade jag tänkt att nej, nu ska jag sätta mig med jägarboken och plugga. Men.. se där! Det behövs inte nu för den biten är klar! Trots det ska jag nog läsa igenom kapitlet om skytte och säkerhet ändå, man kan då aldrig vara nog för säker vad gäller vapen!

Så, kycklingar, det är hur planen ser ut den närmsta tiden. Förhoppningsvis finns det än mer att berätta efter morgondagen! Bilder, händelser och planering! Yes! Ha det gott!

1 kommentarer

Jossan

04 Aug 2015 22:01

Stort lycka till, det kommer att gå så bra så =D

Kommentera

Publiceras ej